Статья затрагивает вопрос о социальном взаимодействии одаренных детей со сверстниками. Изучение образовательной среды и природы социального взаимодействия помогает при разработке необходимых вмешательств для адаптации одаренного ребенка. Цель статьи — анализ зарубежных источников; демонстрация результатов эмпирического исследования социального статуса и социального взаимодействия одаренных детей начальной школы, проведенного в 2016 г. в Голландии. Инструменты: социометрический опросник Родригеса и Морера; поведенческий анализ взаимодействий с помощью протокола OPINTEC-v.5. Из 8 участников эксперимента один оказался наиболее отчужденным среди сверстников (5-й класс); двое — наиболее популярны среди сверстников (3-й класс). Одаренные дети выбирали одаренных и обычных сверстников для взаимодействия и установили близкие отношения с ними. При выполнении совместного задания одаренные дети чаще взаимодействовали с популярными и обычными сверстниками, а во время совместной игры — с обычными сверстниками. Изучение социального взаимодействия со сверстниками выявило только паттерны наличия социальной эффективности и социального соответствия одаренных детей.
Понимание межличностной компетенции, социального
взаимодействия, а также отношений со сверстниками у одаренных детей является
спорным вопросом. Согласно некоторым исследованиям, взаимодействие со
сверстниками благоприятно влияет на интеллектуальное и социальное развитие
детей. Социальный статус ребенка среди сверстников оказывает влияние на его
эмоциональное развитие.
”
Библиографическая ссылка на публикацию
Литература
Adams-Byers J., Whitsell S.S., Moon S.M. Gifted
students' perceptions of the academic and social/emotional effects of
homogeneous and heterogeneous grouping // Gifted Child Quarterly. 2004. Vol.
48. № 1. P. 7—20. URL: doi: 10.1177/001698620404800102
Asher S.R., McDonald K.L. The behavioral basis of
acceptance, rejection, and perceived popularity [Электронный ресурс] //
Handbook of peer interactions, relationships, and groups / Eds.
K.H. Rubin, M.W. Bukowski, B. Laursen. NY: The Guilford Press, 2009. P.
232—242.
URL:https://www.researchgate.net/profile/Kristina_McDonald/publication/232523645_The_behavioral_basis_of_acceptance_rejection_and_perceived_popularity/links/0a85e534fdff69e6b0000000.pdf
(дата обращения: 02.07.2018).
Bain S.K., Bell S.M. Social self-concept, social
attributions, and peer relationships in fourth, fifth, and sixth graders who
are gifted compared to high achievers // Gifted Child Quarterly. 2004. Vol. 48.
№ 3. P. 167—178. doi:10.1177/001698620404800302
Cadenas M., Borges A. The assessment of change in
social interaction through observation // AcciónPsicológica. 2017. Vol. 14. №
1. P. 121—136. doi:10.5944/ap.14.1.16224
Cillessen A.H.N. Sociometric methods // Handbook of
peer interactions, relationships, and groups / Eds. K.H. Rubin, M.W. Bukowski,
B. Laursen. NY: The Guilford Press, 2009. P. 82—100.
Coleman L.G. The power of specialized educational
environments in the development of giftedness: the need for research on social
context // Journal for the Education of the Gifted. 2014. Vol. 37. № 1.
P. 70—80. doi: 10.1177/001698629503900307
Davis G.A, Rimm S.B, Siegle D. Education of the
gifted and talented. Essex (UK): Pearson, 2014. 576 p.
Eide H., Quera V., Finset A. Exploring rare patient
behavior with sequential analysis: an illustration // Epidemiologia e
PsichiatriaSociale. 2003. Vol. 12. № 2. P. 109—114.
doi:10.1017/S1121189X00006175
Fabes R.A., Martin C.L., Hanish L.D. Children’s
behaviors and interactions with peers // Handbook of peer interactions,
relationships, and groups / Eds. K.H. Rubin, M.W. Bukowski, B. Laursen. NY: The
Guilford Press, 2009. P. 45—62.
Hartup W.W. Critical issues and theoretical
viewpoints // Handbook of peer interactions, relationships, and groups / Eds.
K.H. Rubin, M.W. Bukowski, B. Laursen. NY: The Guilford Press, 2009. P.
3—20.
Gabín B. [et al.]. Lince: multiplatform sport
analysis software // Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2012. Vol. 46. P.
4692—4694. doi:10.1016/j.sbspro.2012.06.320
Ladd G.W. Trends, travails, and turning points in
early research on children’s peer relationships: legacies and lessons for our
time? // Handbook of peer interactions, relationships, and groups / Eds. K.H.
Rubin, M.W. Bukowski, B. Laursen. NY: The Guilford Press, 2009. P. 20—45.
Lee S-Y., Olszewski-KubiliusP., Thomson D.T.
Academically gifted students’ perceived interpersonal competence and peer
relationships // Gifted Child Quarterly. 2012. Vol. 56. № 2. P. 90—104.
doi:10.1177/0016986212442568
Lubinski D. From Terman to Today: A Century of
Findings on Intellectual Precocity // Review of Educational Research. 2016.
Vol. 86. № 4. P. 900—944. doi:10.3102/0034654316675476
Neihart M. Achievement/affiliation conflicts in
gifted adolescents // RoeperReview. 2006. Vol. 28. № 4. P. 196—202.
doi:10.1080/02783190609554364
Newcomb A.F., Bukowski M., Pattee L. Children’s
peer relations: A metaanalytic review of popular, rejected, neglected,
controversial, and average sociometric status // Psychological Bulletin. 1993.
Vol. 113. № 1. P. 99—128.
Robinson N.M. The social world of gifted children
and youth [Электронный ресурс] // Handbook of giftedness inchildren:
psycho-educational theory, research, and best practices / Ed. S.I. Pfeiffer.
NY: Springer, 2008. P. 33—51. URL:
https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-0-387-74401-8.pdf (дата
обращения: 02.07.2018).
Rodríguez A., Morera D. La representación
sociométrica individual // El sociograma. Estudio de las relaciones informales
en las organizaciones / Eds. A. Rodriguez, D. Morera. Madrid: Pirámide, 2001.
178 p.
Rodríguez Naveiras E. Profundo: Un instrumento para
la evaluación de proceso de un programa de altas capacidades: Tesis Doctoral.
La Laguna, 2011. 439 p.
Rose-Krasnor L., Denham S. Social-emotional
competence in early childhood // Social, emotional, and personality development
in context. Handbook of peer interactions, relationships, and groups / Eds.
K.H. Rubin, W.M. Bukowski, B. Laursen. NY: Guilford Press, 2009. P.
162—179.
Rubin K.H., Bukowski M.W., Laursen B. Social,
emotional, and personality development in context. Handbook of peer
interactions, relationships, and groups. NY: The Guilford Press, 2009. 672
p.
Rubin K.H., Bukowski W., Parker J. Peer
interactions, relationships, and groups // Handbook of child psychology:
social, emotional, and personality development / Ed. N. Eisenberg. NY: Wiley,
2006. P. 571—645.
Santoyo V.C. Behavioral assessment of social
interactions in natural settings // European Journal of Psychological
Assessment. 1996. Vol. 12. № 2. P. 124—131.
doi:10.1027/1015-5759.12.2.124
Silverman L.K. Asynchronous development // The
social and emotional development of gifted children: what do we know? / Eds. M.
Neihart, S.M. Reis, N.M. Robinson, S.M. Moon. Waco, TX: Prufrock Press, 2002.
P. 31—39.
Silverman L.K. Social and emotional education of
the gifted: The discoveries of Leta Hollingworth [Электронный ресурс] // Roeper
Review. 1990. Vol. 12. № 3. P. 171—179. URL:
http://www.positivedisintegration.com/Silverman1990.pdf (дата обращения:
02.07.2018).
Subotnik R.F., Olszewski-Kubilius P., Worrell F.C.
Rethinking giftedness and gifted education: a proposed direction forward based
on psychological science // Psychological Science in the Public Interest. 2011.
Vol. 12. № 1. P. 3—54. doi:10.1177/1529100611418056
The R Project for Statistical Computing [Электронный
ресурс]. URL: http://www.R-project.org (дата обращения: 02.07.2018).
Vialle W., Heaven P.C.L., Ciarrochi J. The
relationship between self-esteem and academic achievement in high ability
students: Evidence from the Wollongong Youth Study [Электронный ресурс] //
Australasian Journal of Gifted Education. 2005. Vol. 14. № 2. P. 39—45.
URL:
http://ro.uow.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=2641&context=hbspapers
(дата обращения: 02.07.2018).
Wentzel K.R. Peers and academic functioning at
school // Handbook of peer interactions, relationships, and groups / Eds. K.H.
Rubin, M.W. Bukowski, B. Laursen. NY: The Guilford Press, 2009. P.
531—548.